
 

 

 
 
 
 
 
 
 

Impartiality at the BBC? 
An investigation into the background and 

claims of Stuart Prebble's 'Independent 

Assessment for the BBC Trust' 

 
David Keighley and Andrew Jubb 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

April 2014 

Civitas: Institute for the Study of Civil Society 



Impartiality at the BBC? • 1 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

David Keighley has worked in the media for most of his career. A 
graduate of Emmanuel College, Cambridge, where he worked on the 
university newspaper, Varsity, he was a reporter on the Wakefield 
Express and The Evening Gazette, Middlesbrough. He worked for 
the BBC for seven years, rising to become television news and 
current affairs television publicity officer with responsibility for all the 
corporation’s highest-profile programmes in that domain. He was 
controller of public affairs at the breakfast channel TV-am from 1985-
92, where he was in charge of all aspects of the £100m company’s 
public profile, including editorial compliance. From 1993 to the 
present, he has worked as a media business development 
consultant, and his clients have ranged from Reuters Television to 
Channel Nine, Australia. He was the originator and director of News 
World, the world’s first international conference for news 
broadcasters and founded Newswatch in 1999.   
 
Andrew Jubb read English and Media studies at Sussex University, 
with a strong focus on media bias, politics and representation.  He 
has worked for Newswatch since its inception in 1999.  He has 
overseen more than 6,000 hours of broadcast media monitoring, and 
conducted extended analyses of the tabloid and broadsheet press. 
He has co-authored more than 30 Newswatch reports and has 
provided statistical evidence for papers published by the CPS and 
Migration Watch. 
 
Newswatch is one of the UK’s leading media monitoring 
organisations. It has conducted more than 30 separate reports into 
elements of the BBC’s output, including for the Centre for Policy 
Studies, and has acted as consultant in a number of independent 
media surveys. It has also recently given evidence to the Commons 
European Scrutiny Committee’s audit of broadcasters’ EU-related 
coverage.   
 
 
 
 
 
 
 

 
55 Tufton Street, London SW1P 3QL 
T: 020 7799 6677 
E: info@civitas.org.uk 
 
Civitas: Institute for the Study of Civil Society is an independent think tank which seeks to facilitate 
informed public debate. We search for solutions to social and economic problems unconstrained by the 
short-term priorities of political parties or conventional wisdom. As an educational charity, we also offer 
supplementary schooling to help children reach their full potential and we provide teaching materials 
and speakers for schools. 
 
Civitas is a registered charity (no. 1085494) and a company limited by guarantee, registered in England 
and Wales (no. 04023541 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 2 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

Summary 

In this report Newswatch finds that the BBC’s independent Prebble report
1
 – which 

the BBC Trustees claimed gave a clean bill of health to the Corporation’s coverage 

of the EU,
2
 immigration and religion – is seriously flawed. 

Newswatch has unearthed ties between Stuart Prebble and the BBC, between the 

BBC and the university department which conducted the supposedly impartial 

research, and between the university’s project director and the EU. The 

independence of the project is thus severely compromised.  

The Prebble report included programme research from periods in 2007 and 2012 

conducted by the Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies, a 

department of Cardiff University. It was published last July, and the BBC Trustee 

who commissioned it, David Liddiment, claimed that it provided independent 

verification that the BBC’s coverage of these key areas was impartial, and 

contained a wide range of views from across the political spectrum; that it thus met 

the terms of the BBC’s Charter and Guidelines. This claim was supported by the 

other Trustees and the Chairman, Lord Patten.   

Mr Prebble and Mr Liddiment were close professional colleagues at Granada TV 

for many years. Mr Prebble was also from 2002-10 the chief executive and part 

owner of Liberty Bell,
3
 a television production company which made programmes 

for the BBC.  

Senior members of the Cardiff University department are former BBC executives, 

including Richard Sambrook, a former Head of BBC News, and Richard Tait, a 

former editor of Newsnight, who served as a BBC Governor and Trustee from 

2004-10. The BBC Trustees commissioned the research upon which Mr Prebble 

largely relied directly from Professor Sambrook. 

Professor Sambrook’s colleague, who directed the research, had recently been 

paid by the EU to analyse media coverage on further integration, and why the UK 

was sceptical about that prospect.  

The clean bill of health on the EU component of the Report was delivered despite 

repeated warnings from many quarters, including the BBC’s own former director 

general, Mark Thompson, as well as political editor Nick Robinson, that the 

Corporation’s EU coverage was biased against so-called right-wing opinion. These 

followed earlier revelations from former senior BBC presenters and editors such as 

Peter Sissons, Rod Liddle and Robin Aitken, who said the same thing in different 

ways.   

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 3 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

More recently, John Humphrys, arguably the BBC’s highest profile and most 

respected presenter, has also said that coverage of the EU has been guilty of ‘bias 

by omission’.
4
  (For example, it almost entirely failed to air the case of those who 

want to leave the EU, despite its promise after the 2005 Wilson Report that it would 

do so.) 

The following report also demonstrates how Cardiff’s methodology does not meet 

basic standards of academic inquiry:  

• The Cardiff researchers made biased assumptions about their data which 

meant that a serious skew in sampling techniques was amplified. For example, 

they claimed that the BBC was biased towards Euroscepticism, yet, in the case of 

the Today programme, 20 of the 21 pro-EU speakers during Cardiff’s 2012 survey 

were either omitted or ignored, giving a false impression of pro-EU voices being 

under represented.   

• Stuart Prebble also seriously compounded the errors of Cardiff by 

introducing evidence of his own gathered outside the survey periods. This, it 

transpires, was given to him – and apparently accepted by Mr Prebble  uncritically - 

by unnamed BBC editorial staff.  Further investigation by Newswatch has shown 

that this additional ‘evidence’ provides no basis for Mr Prebble’s claim that the 

programmes involved met the BBC’s standards of editorial impartiality.       

• The Cardiff researchers have compounded their errors by going into print in 

the national press and a book with different claims that the BBC’s EU coverage is 

skewed against Europhiles and the left.
5
 These claims are also not supported by 

their data.   For example, conclusions about the amount of coverage of those 

favouring withdrawal from the EU were drawn from samples so small as to be 

almost meaningless.       

Cumulatively, these basic errors mean that the EU part of the report was not 

independent and not worth the paper it was written on.  

In turn, the BBC Trustees – the ultimate regulatory body of the corporation - have 

not exercised proper scrutiny in reaching their conclusion that the EU output was 

properly balanced. This raises serious questions about their own impartiality – and 

competence. 

 

  

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 4 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

Background to the Prebble report 

The Stuart Prebble report into the BBC’s coverage of immigration, religion and the 

EU was published on July 3 2013. It was commissioned by the BBC Trust in 

August 2012 following claims that output in these areas was biased, particularly 

against groups regarded by the BBC to be on the right of British politics, including 

UKIP and Migration Watch. In a statement welcoming the publication of the 

Prebble report, David Liddiment, the BBC Trustee who commissioned it, suggested 

that it had provided ‘generally positive findings’. He accepted it also raised a raft of 

minor concerns, but said these would be dealt with by BBC editorial staff over the 

coming year. He promised a review of progress in the summer of 2014.  

 

What follows is an analysis of the EU component, which must raise doubts about 

the other areas as well.   

 

Mr Liddiment’s key observation was that the Prebble report had found that ‘a broad 

and impressive range of opinions’ on its news, current affairs and factual 

programmes was carried, with no persuasive evidence that significant areas of 

opinion were not represented. Put another way relevant to this investigation, the 

Prebble report was used by the Trustees as the basis to say that the corporation’s 

EU-related output was properly balanced and contained sufficient ‘breadth of 

opinion’. The critics were wrong. Mr Liddiment asserted: 

    

Ensuring that a wide range of views are seen and heard on the BBC is at the heart of 

the BBC's enviable reputation for impartial journalism, and I am grateful to Stuart 

Prebble for his independent assessment of the BBC's progress. Our impartiality 

reviews are an important inducement for the Executive to question itself, in this case 

on its breadth of opinion, to ensure it is doing all it can to achieve what licence fee 

payers expect and that it is constantly alert to changing public opinion.  

 

We deliberately chose some complex and controversial subject areas for the review 

in immigration, religion, and the EU, and our generally positive findings are testament 

to programme-makers across the corporation. It is clear that there is more to do and 

we will look to the Executive to deliver on this. 

 

Mr Liddiment also noted that the Report’s findings were based on content analysis 

of BBC News material by the Cardiff School of Journalism, Media and Cultural 

Studies, a department of the University of Cardiff. He declared that the findings of 

this exercise were ‘largely positive’, despite some elements of immigration 

coverage having had shortcomings. Thus the BBC Trustees, the corporation’s 

highest regulatory body, essentially judged that the Prebble report had given its EU 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 5 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

coverage a clean bill of health on the basis that both Mr Prebble and Cardiff’s 

‘independent’ research had found only minor areas of criticism.  

 

However, in the period following the publication of the Prebble report, academics 

linked to the Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies began to 

make direct political points about the BBC’s output, seemingly using the Prebble 

report research, and in particular claiming that this data showed a bias to the right. 

Cardiff journalism lecturer Mike Berry, in an August 2013 blog post,
6
 claimed that 

his department had empirical evidence showing right-wing bias at the BBC. Mr 

Berry’s article was picked up and reprinted by the New Statesman just hours later.
7
   

Then in February 2014, The Independent newspaper published an article by 

Professor Justin Lewis, head of the Cardiff School, entitled ‘How the BBC leans to 

the right'.
8
 The article revealed that, once again, Cardiff had seemingly isolated 

specific parts of the Prebble dataset to reach wider conclusions on BBC 

impartiality. In March 2014, political commentator Owen Jones, writing in the 

Guardian,
9
 used the statistical claims originally made by Mike Berry to substantiate 

his argument that the BBC’s right wing bias was a threat to democracy.  

 

The specific claims made by the Cardiff academics included:  that the ratio in 

favour of Conservative politicians appearing on BBC News in 2012 was greater 

than it was in favour of Labour figures in 2007; that although UKIP received very 

little airtime, Euroscepticism was very well-represented through Conservative 

politicians; that voices arguing for the benefits of EU membership were very 

sparse; that the BBC was more likely than either ITV or Channel 4 to use sources 

from the right, such as US Republicans or UKIP.  

 

Initial analysis by Newswatch of the print articles and the original Cardiff data  

(published as part of the Prebble report)
10

 concluded that such claims could not be 

supported, and that they were at odds with Newswatch’s own database. It 

therefore embarked upon a systematic and thorough investigation into Cardiff’s 

methodology, to attempt to establish why.  

 

The result was the unearthing of both severe shortcomings with Cardiff’s research 

approach, and serious flaws in the interpretation of their data. Newswatch’s 

investigation raises major concerns:  

 

• Did the Prebble Inquiry properly assess the BBC’s output?    

• Was it at all ‘independent’ as was claimed – or was the sample biased?  

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 6 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

• In turn, did the report put the BBC Trustees in the position David Liddiment 

claimed it did – of being able to make valid judgements about BBC news content?   

 

In the sections that follow, the shortcomings in the data methodology are outlined. 

 

 

The Cardiff sample 

Cardiff collected data from six BBC News programmes, along with online sources, 

over two one-month periods in 2007 and 2012. The most significant of these, 

Radio 4’s ‘Today’ programme, was monitored for less than half its total airtime. 

Cardiff missed completely eight programme editions in their 2012 sample, 

presumably due to technical problems with the monitoring process, including, 

significantly, two editions of BBC2's Newsnight. 

Convenience sampling 
 

The first problem with Cardiff’s sample relates to how it was initially selected. The 

BBC Trust asked Cardiff to answer the question: 

Is there evidence of a move from a “seesaw” view of impartiality towards a “wagon 

wheel” model between 2007 and 2012?   

This was a direct reference to the BBC Trust’s 2007 Bridcut report, which had set 

out a new model for impartiality in news and current affairs reporting. However, 

rather than selecting a sample of BBC news coverage best suited to answering this 

question, the Cardiff researchers apparently recycled for the Prebble report a piece 

of research from 2007 which had originally been gathered for a survey of the 

BBC’s coverage of the UK’s nations and regions.  It was thus a prime example of 

‘convenience sampling’, defined in the academic literature on broadcast 

monitoring methodology as a sample which is not properly preconceived and 

directed, and instead is ‘more the product of expediency, chance and opportunity 

than of deliberate intent.’
11

  There are two forms of convenience sampling, ‘strong’ 

and ‘weak’, with ‘weak’ being the least desirable form, and where ‘sample units and 

clusters are selected simply because they are nearest to hand.’
12

  

The Cardiff research for the BBC Trust was based entirely upon just such a 

convenience sample. It was thus not fully fit for purpose. It is a mystery why a 

report publicly stated to be a ‘before and after’ comparison chose both samples 

from after the Bridcut report. The choice poses a further major question about the 

validity of the methodology; they analysed both a ‘weak’ sample and one from the 

wrong period.  

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 7 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

Constant errors 

 
Cardiff’s sampling methodology also generated what research literature describes 

as ‘constant errors’ – structural biases emanating from initial monitoring choices 

which subsequently distort their sample’s representative qualities. Cardiff actually 

elected to monitor less than half of the Today programme, but then compounded 

that limitation. Rather than mounting a rolling sample which would, over the month, 

gather representative data from the whole of the programme, they focused rigidly 

on the 7am to 8.30am block, and ignored Saturday broadcasts altogether.  

Given Today’s structure, this decision had serious consequences that from the 

outset would inevitably impact upon Cardiff’s data interpretation and conclusions. 

For example, Today’s main business news section is broadcast during the first half 

hour of the programme, from 6.15-6.30am. As a result, Cardiff’s sample would 

have constantly under-represented business opinion – a vital ingredient of EU 

output.  Similarly, two-way discussions between presenters and correspondents, 

an essential component of Today, would have been seriously under-emphasised 

as at least six of these segments are broadcast during the first hour of Today on 

weekday mornings, whereas the rest of the programme is more likely to carry 

interviews with invited guests. The regular ‘Yesterday in Parliament’ slot, (usually 

broadcast Tuesday to Friday at 6.45am, and at 7.20am on Saturdays), was also 

omitted entirely, thereby affecting the data for (and potentially the balance 

between) political speakers. And the religious affairs slot ‘Thought for the Day’ 

would have achieved more than twice its actual statistical prominence, because it 

is regularly positioned at the same time each morning, and would have been 

captured in all monitored programmes.  

Of course, more accurate results would have been generated simply by monitoring 

Today in its entirety, but failing that, the better methodology would have been to 

start their one and a half hours of monitoring at different points each morning, to 

ensure that their data was not affected by the structural factors inherent to Today.
13

 

Sample size 

 

In research methodology, there are no firm rules relating to the size of the sample. 

However, it is certain that too small a sample will not yield reliable results. Since 

1999, Newswatch has monitored over 6,000 hours of BBC News coverage across 

numerous BBC News and current affairs programme strands, has fully transcribed 

more than 8,200 individual EU reports, and has collected data on some 5,000 

guest contributors.  By contrast, Cardiff based their conclusions on just 272 hours 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 8 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

of broadcast output and 208 EU ‘stories’.
14

 As such, Cardiff’s EU sample was up to 

40 times smaller than that available to Newswatch.  

Cardiff – seemingly through choice – also narrowed their potential sample even 

further. A key component of their research focused solely on the main EU stories 

during each survey period: the Lisbon Treaty in 2007 and negotiations on the EU 

Budget in 2012. Both themes accounted for roughly 70% of the total EU coverage. 

They therefore discarded from this area of analysis 30% of the material they had 

actually gathered.  Yet, University of Cardiff Lecturer Mike Berry, writing in the New 

Statesman, came to some very bold conclusions about what it had established. He 

asserted  that ‘in both cases (2007 and 2012) the debate was dominated by the 

representatives of the two main parties and the EU was framed narrowly as a 

threat to British interests’, and that although UKIP received very little airtime, 

‘Euroscepticism was very well represented through Conservative politicians.’ He 

added that ‘voices arguing for the benefits of EU membership were very sparse’, 

and said this was a consequence of Labour politicians being unwilling to make the 

positive case for Europe.
15

 

In the same period of the Cardiff research (October 15-November 15, 2012), 

Newswatch monitored all editions of Today, collated a list of all the EU-related 

coverage and the speakers on EU topics, and coded these contributions according 

to the opinions expressed. Newswatch identified 21 guest contributors who spoke 

in favour of the EU or a particular element of EU legislation. Our subsequent 

research has established that 12 of these speakers would have been missed 

altogether by Cardiff because, as explained previously, the researchers sampled 

only half of all weekday editions of Today, and none of the Saturday editions.  The 

nine further speakers who appeared between 7am and 8.30am on weekdays 

contributed on a variety of topically important EU matters: a discussion of 

Scotland’s relationship with the EU; tighter banking supervision in the eurozone; 

the Germans appointing a new currency commissioner; MEPs calling to tighten EU 

laws on medical implants; and EU proposals to force all major European 

companies to reserve at least 40% of their board seats for women. Yet – and this is 

crucial – Cardiff’s sample was narrowed further by excluding any items that it did 

not consider to be specifically about the UK’s relationship with the European Union, 

including reports on EU leaders, the euro crisis or other countries’ relations with the 

EU. Cardiff do not explain their precise coding methodology, so it is impossible to 

know how many of the remaining nine speakers would have been excluded on 

account of these criteria. However, because Cardiff selected just one issue for 

primary analysis – that of the EU budget – eight of the nine remaining guests would 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 9 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

have been discounted anyway, as only one of the remaining pro-EU speakers 

offered commentary on the budget theme.   

Thus, when Cardiff’s Mike Berry noted that “voices arguing for the benefits of EU 

membership were very sparse”, this was clearly a consequence of an approach 

which reduced the sample of 21 pro-EU speakers recorded by Newswatch to just a 

single speaker. Put a different way, this methodology would have identified only 

4% of the total number of pro-EU speakers who appeared on Today between 15 

Oct and 15 Nov 2012.  

The three sections above refer to fundamental flaws in the approaches adopted by 

Cardiff in their data sampling.  Together, they raise serious questions about the 

validity of the research used by the Prebble report. It provided inadequate data – 

particularly, for example, in the sample size of EU-related speakers – to support 

the conclusions about breadth of opinion and balance. But these limitations were 

compounded by a series of further fundamental errors by both Cardiff and Stuart 

Prebble himself in their joint and cumulative approach to the gathering and use of 

data.   

 

Misunderstanding the case for withdrawal 

Cardiff made a number of assumptions about the nature of Euroscepticism which 

were value-loaded and clearly biased against the withdrawal case.  The analysis of 

Euroscepticism, for example appeared to be based on a narrow assumption that 

Conservatives and UKIP were from this same part of the political spectrum on the 

‘right’ with interchangeable and very similar views. In turn, they judged that 

Conservative ‘Eurosceptic’ arguments were broadly similar to UKIP ones, and 

assumed that therefore if Conservatives appeared to be making ‘Eurosceptic’ 

arguments, they were reflecting the UKIP standpoint, without providing any 

evidence or analysis that this was the case.  

Cardiff’s research noted that UKIP appearances had actually fallen from eight 

during their 2007 survey period to four during their 2012 survey period, despite a 

rise in electoral support for UKIP in that five year period.
16

  However, rather than 

view this as a cause for concern, the Cardiff research team – in an analysis 

subsequently echoed by Stuart Prebble and the BBC Trust – gave two 

explanations. First they said that the views of UKIP were ‘amply represented 

elsewhere’:
17

 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 10 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

Similarly, the decline in the prominence of the UK Independence Party as a source – 

from 2.7% to 1.4% of political affiliations – was somewhat surprising: after all, UKIP 

had been heralded as a great success story after winning 13 seats in the 2009 

European Parliament election to the European Parliament, beating the Labour Party 

in gaining 16.5% of the vote, and the party also performed well in the 2010 General 

Election, even if it stopped short of gaining a seat in the House of Commons. 

Nonetheless, as we will later discuss in more detail, the Eurosceptic views held by 

UKIP were well represented by other sources, primarily from the Conservative 

Party.
18

 

This raises the question of whether Cardiff really understood the basic nature of 

the field of inquiry. A central pivot of the debate about the UK’s relationship with the 

EU is that many believe that the case for withdrawal has not been properly 

reflected in BBC output. Yet the researchers crudely lumped together UKIP and 

Conservative standpoints as if they were very similar (if not the same) and argued 

that even if UKIP had not appeared, then Conservatives had made their case for 

them, and that therefore the withdrawal case had been adequately reflected.  

Newswatch’s research, covering a much longer time frame and utilising a much 

more systematic approach to data gathering, has found that such a sweeping 

assumption cannot actually be supported. Conservative MPs and other figures do, 

of course, on occasion mention (but have not made the argument for it) the case 

for withdrawal, but in 221 full weeks of analysis of the Today programme, between 

2005 and 2013, Newswatch’s research shows that Conservative withdrawalists 

appeared on only 14 occasions (equating to less than four times a year) and UKIP 

appearances outnumbered those by the Conservative withdrawalists by a ratio of 

almost six to one. Conservative ‘come out’ supporters made only 0.4% of the total 

EU-related speaker appearances, compared to 2.2% from UKIP.  

Given the nature of Cardiff’s brief and the overall field of inquiry set by Prebble, the 

50% reduction of UKIP appearances between 2007 and 2012 ought to have surely 

been identified as a major cause for concern. Yet it was not. Cardiff simply 

observed this was ‘surprising’ because electoral support for the party had 

increased significantly during the five years. They then said that it was explicable 

(and by implication, justifiable) because withdrawalist views had been expressed 

by Conservatives. 

It is not possible to work out how, exactly, Cardiff arrived at the conclusion that the 

views held by UKIP were ‘amply represented’ by Conservative sources. It seems 

they had failed to appreciate that there are  fundamental difference between 

‘Eurosceptics’ (a label which is applicable to the vast majority of Conservative 

ministers, including the prime minister himself, who wish to see the terms of EU 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 11 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

membership renegotiated, but for Britain to remain within the EU) and 

‘withdrawalists’, who want the UK leave the EU.  

Even Cardiff’s own data provides information to the contrary, but this was not 

explored or investigated within their main analysis. For example, a chart looking at 

the arguments deployed in 2012 in coverage of the EU Budget showed the 

contention that ‘Britain should leave the EU’ accounted for only about 5% of the 

total opinions expressed,
19

 and that in 2007, in arguments over the Lisbon Treaty, 

this argument had not been used at all.
20

  It therefore seems clear that the case for 

withdrawal was not being taken up by other guests, Conservative or otherwise, to 

any significant extent.  

The second explanation given by Cardiff for the 50% decline in UKIP coverage in 

their sample was contained within an extraordinary footnote to the main text: 

Given the BBC is confident it has responded appropriately to the increased popularity 

of UKIP this figure may be a function of the dates or programmes sampled.
21

 

This shows that the researchers accepted at face value an unsubstantiated BBC 

assurance about its own output that coverage of UKIP had been improved. Yet the 

whole point of the Cardiff research was that it was commissioned by the BBC 

Trustees (at a cost of £20,000 +) to provide a totally independent assessment of 

the corporation’s EU output. That is a most irregular way of proceeding with an 

‘independent’ survey, to an extent that surely invalidates the findings.       

Stuart Prebble 

Stuart Prebble appeared to accept without question that the Cardiff research was 

properly conducted and therefore provided independent evidence that the BBC’s 

EU coverage was satisfactory. But he also decided to embellish those findings with 

his own observations and ‘evidence’ about output.  

In his investigation, his conclusions make clear that he spoke to a wide range of 

BBC staff.  It is also evident that he also used these sessions to gather their 

impressions about EU coverage.  However, completely at odds with normal 

research practice, he used this clearly subjective material as ‘objective’ data about 

coverage side-by-side with the Cardiff data.  And the material from BBC personnel 

– not linked at all with the Cardiff material or from their data-sampling periods – 

formed the core of his fundamental argument that the EU coverage was in line with 

quality and impartiality requirements. Put another away, the basic premise of the 

Prebble report, in commissioning the Cardiff research was to provide verifiable, 

independent, academic research that would underpin and validate its findings.  But 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 12 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

Mr Prebble decided to introduce his own data, some of it apparently provided to 

him by BBC editors and some from his own (unexplained) selections from BBC 

programmes, and gave it equal, if not greater weight.    

One of his key assertions about ‘satisfactory’ withdrawal coverage was that Today 

had dispatched presenter Evan Davis to Birmingham to undertake an ‘unusually 

long’ Today programme report from the autumn 2012 UKIP conference in 

Birmingham. He said this had featured ‘a healthy mix of conference attendees’.
22

  

Mr Prebble did not provide a full citation for the programme item, but from 

Newswatch’s own records it appears that he was referring to a package broadcast 

on September 21, 2012 at 8.32am (almost a month before the Cardiff sampling 

period). However, analysis of the transcript shows that, although material was 

gathered at the UKIP conference from UKIP delegates, the report was not actually 

about withdrawal. The majority of the eleven contributors to the package said 

nothing at all about the EU and most discussed UKIP as a political party and its 

conference more generally. It was a ‘colour’ piece about being at a party political 

conference. Of the five speakers who did speak on EU matters, none made any 

reference to the case for withdrawal. Thus, although the package was eight and a 

half minutes in total (and thus was a ‘long’ Today item, though not exceptionally 

so), the five who spoke about the EU gave a combined contribution of just 200 

words, or just over a minute of airtime. None of this was explored or even noted by 

Mr Prebble – he apparently accepted at face value from whoever gave him the 

information that this was important coverage of the withdrawal perspective. 

One of the key planks of Mr Prebble’s self-gathered ‘evidence’ of adequate 

withdrawal coverage was that ‘UKIP representatives appeared on Question Time 

panels five times in six months from October 2012.’
23

   But this figure is actually 

statistically meaningless. One swallow does not make a summer.  Mr Prebble 

appeared to assume that because UKIP appeared, the withdrawal perspective 

must also have been properly aired and the spokesmen (and the topic) treated in a 

fair and balanced manner. Without detailed transcript analysis there is no means of 

knowing if this was the case. This was not therefore valid evidence.  Rather its 

inclusion demonstrates that Mr Prebble was prepared to include data 

unquestioningly and almost indiscriminately.   

Mr Prebble also listed an impressive-sounding roster of ‘non-news’ EU-related 

programming, including BBC2’s ‘The Great Euro Crash’, Panorama’s reports on 

farm subsidies and on the Greek financial crisis, an edition of File on 4 called ‘The 

Bill for Brussels’ and an episode of Radio 4’s Analysis, entitled ‘Eurogeddon’.
24

   

Although he used this inventory to imply in his analysis that there was a wide 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 13 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

breadth of EU-related coverage, he did so without analysing and assessing this 

material. He provided no evidence that these programmes did tackle EU-themes in 

a balanced, informative and engaging manner. His impressions were entirely 

subjective. It is thus impossible to say how impartial or wide-ranging the reporting 

was, or what potential problems these programmes may have thrown up in relation 

to ‘fairness’ or balance. Yet his brief was to investigate not simply whether EU 

content had been carried, but rather that it had been done so in a proper manner. 

When Mr Prebble did focus on the specifics of a particular Radio 4 EU strand, he 

was unqualified in his praise, opining that the programmes were ‘excellent’, 

‘explained brilliantly’ and ‘an absolutely fascinating analysis.’ 

Anyone harbouring the view about the BBC that it is by instinct in favour of EU 

membership, albeit with reservations, might have felt that they had their suspicions 

reinforced by listening to the excellent three-part series on Europe presented on 

Radio 4 by Allan Little. Broadcast on three consecutive weeks in January and 

February 2012, the first programme (Reshaping Europe) was an absolutely 

fascinating analysis of the modern history and political importance of the EU post the 

fall of the Berlin Wall; the second programme (Breaking the Pact) gave an equally 

fascinating and insightful perspective on the consequences of the failure of the EU to 

enforce the “Stability and Growth Pact”; and the final programme (Deeper Not Wider), 

argued powerfully the case for Britain to play a far more active role in the future 

shaping of Europe, on the basis that the job would otherwise be done by Germany, 

which does not want to do it. The themes of the series were revisited at the end of 

the year, two days before Christmas, in another excellent programme by Allan Little 

entitled “Europe Moves East,” in which Allan gained remarkable access to a whole 

range of very senior political and academic figures with specialist knowledge of 

aspects of Europe which we seldom hear reported. Altogether it explained brilliantly 

some of the serious fault lines in the structure of the EU, and the case for the UK 

playing a bigger and more dynamic role in addressing significant problems; however 

in four programmes all about Britain’s role in the EU, there was not a single voice 

expressing the view that the UK would be better off out. You could almost hear the 

groans from the withdrawalist camp.
25

  

This does not fit at all with dispassionate broadcast output analysis. Mr Prebble’s 

brief was to be an independent investigator. Rather than addressing the lack of 

withdrawalist speakers as an example of potential bias, he seemed to be at pains – 

over material selectively provided to him by the same senior BBC executives he 

was supposedly assessing – to lavish admiration upon both the quality of the 

programmes and the journalist involved. Although he mentions that those in ‘the 

withdrawalist camp’ might be troubled by the lack of withdrawalist representation, 

he fails to grasp that there would also have been ‘groans’ from Eurosceptics (and 

even some pro-Europeans) who have been pressing for a level-playing field, and a 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 14 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

rigorously equitable examination of the issues at stake. In addition, he ignores the 

obvious point that a proportion of the audience might not be in any particular camp 

at all, and listening to the programmes with an open mind. They could have had 

their minds changed, had they been provided with material which adequately and 

impartially covered all sides of the debate. Mr Prebble was keen to stress that his 

own political views did not preclude him from conducting a free and fair 

investigation of the issues involved: 

…the charge which is most frequently made about impartiality within the BBC is 

based on the notion that it is largely run by a group with similar backgrounds and 

attitudes, loosely describable as “liberal progressives” and of course, I am one. I 

point this out quickly only because I know that others will. However, in common with 

the overwhelming number of journalists within the BBC and other regulated 

broadcasters in the UK, I leave my personal politics at home when I go to work as a 

producer and broadcaster, and have taken this position when approaching this 

report.
26

  

And he was also eager to explain his own relationship to the BBC: 

Finally, my own knowledge of the BBC and many of the people in it spans four 

decades, from my appointment as a lowly BBC Graduate Trainee, through twenty-

five years observing closely as a competitor, and for the last twelve years as an 

independent producer.
27

  

However, the phrase ‘independent producer’ is misleading to those unfamiliar with 

the processes of programme commissioning and development. While Mr Prebble 

was not at the time of his report a direct employee of the BBC, he was in a close 

working relationship with it from 2002 until 2011 as the founder and director of the 

Liberty Bell production company. In that capacity Mr Prebble was executive 

producer of a wide range of BBC programmes, including: Grumpy Old Men, (BBC1, 

2003); Victoria Wood’s Big Fat Documentary (BBC1, 2004); Seemed Like a Good 

Idea at the Time (BBC2, 2004); Three Men in a Boat (BBC2, 2006); My Appalling 

School Report, (BBC2, 2006); The Alistair Campbell Diaries (BBC2, 2007); Am I 

Normal? (BBC2, 2008).
28

 Mr Prebble sold his stake in Liberty Bell in 2011. 

It is also of note that although Mr Prebble was said to be ‘independent’ of the BBC 

when he was commissioned to write the report, the man who actually 

commissioned him, David Liddiment a former director of programmes at Granada 

Television, had been a close working colleague of Mr Prebble among the senior 

executives at Granada for many years.     

Given Mr Prebble’s background, stated political views, and former financial and 

professional ties to the BBC, it is hard to understand why he was appointed to 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 15 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

undertake an ‘independent’ review of coverage. The evidence provided above 

shows that he did not do so.   

Cardiff independence? 

Stuart Prebble and the BBC Trustees apparently accepted, without question, the 

Cardiff research was independent. Whilst it is accepted that university departments 

often work for several outside clients and manage an independence of approach, 

the points raised above seriously bring into question whether this was achieved 

with this project.  The basic assumptions, especially with regard to the right-wing 

bias they claim to have detected, would firmly indicate otherwise.  

On this basis, Newswatch has investigated the links between the Cardiff 

department and the BBC.  There are two very strong connections which are 

particularly noteworthy. Richard Tait, a former BBC editor, who was subsequently 

appointed a BBC Governor and Trustee (2004-10) is now a Cardiff Professor of 

Journalism. Richard Sambrook, who was BBC Head of News until 2008 (and 

hence during one of the periods covered by the research) is the director of the 

Cardiff Centre of Journalism Media and Cultural Studies, and is a Professor of 

Journalism.  The research project was commissioned by the Trustees directly from 

Professor Sambrook. It is also of note in this connection that Professor Karin Wahl-

Jorgensen (Professor Sambrook’s deputy), who was director of the Prebble 

content analysis project, also worked recently for the European Commission on a 

report  asking how the media were covering the idea of greater EU integration and 

why the UK was sceptical of that idea.
29

      

Justin Lewis, another Cardiff professor – his post covers communications in the 

media school – has contributed a chapter in a recent book edited by Richard Tait, 

entitled Is the BBC In Crisis?  In it, he used the study conducted by his colleagues 

to argue polemically that the research provided evidence that the BBC is seriously 

biased against the left in much of its coverage – and based his conclusions on 

inaccurate extrapolations from the data. This raises questions about whether those 

from the Cardiff School of Journalism understand the need for rigour in the 

broadcast research process.             

The Professor Lewis claims in detail 
 

In the extract printed in The Independent in February 2014, Professor  Lewis in fact 

used only two statistics taken from his department’s research to substantiate a 

sweeping contention that there had been a rightwards shift in the BBC’s output 

between 2007 and 2012. The first of these was: 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 16 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

... it is the imbalance between Conservative and Labour – by margins of 3:1 for party 

leaders and 4:1 for ministers/shadow ministers – that was most striking, especially 

since the research indicated that this rightward shift was a strictly BBC 

phenomenon.
30

  

But Professor Lewis was selective: he cherry-picked the most dramatic figures – 

the 3:1 and 4:1 statistics he quotes relate only to the most senior party figures in 

the survey sample and he excluded 95 MPs from his interpretation of the Cardiff 

2012 data.
31

  

Crucially, and as has been discussed previously, the statistics were drawn from a 

limited sample, which was emphatically not representative of the BBC’s news 

output. In addition, the statistics employed by Professor Lewis were focused on 

news reports in only three areas:  EU, Immigration and Religion. A wide array of 

key political themes – including the NHS, Welfare, Education and the Economy – 

were thus excluded from the sample entirely. Had any of these topics been 

included (and a number of these are traditionally where ‘left-wing’ commentary and 

debate is at its highest volume) then the ratios between Conservative and Labour 

could have been very different. In turn, Professor Lewis also ignored a raft of 

figures which contradicted his central hypothesis:  elsewhere the Cardiff statistics 

demonstrated that EU Commissioners almost doubled their representation (from 

18 sources in 2007, to 33 in 2012) and the number of UKIP sources declined 

sharply (from 8 in 2007 to 4 in 2012). Yet Professor Lewis made no mention of 

these other statistics, and, indeed, they were played down in the original Cardiff 

paper, with the suggestion that these were anomalies produced by the scope of the 

project, or of the ‘dates or programmes sampled.’
32

   

The second piece of statistical evidence used by Professor Lewis was this: 

The BBC is more likely than either ITV or Channel 4 to use sources from the right, 

such US Republicans or UKIP.
33

   

Professor Lewis obtained this particular statistic from a section of the Cardiff 

research which analysed the full news output of the BBC News at Six for one 

month in both 2007 and 2012 and compared it to corresponding bulletins on 

commercial television. There were no US Republican or UKIP appearances during 

the 2007 period, and so his conclusion was derived only from the one-month 

survey period in 2012.  

On further investigation, the dataset involved turned out to be miniscule. Professor 

Lewis’s central claim was based on only six sources across the three programmes, 

a sample so tiny as to be statistically negligible. Furthermore, his  assertion that the 

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 17 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

BBC was ‘more likely’ than the commercial channels to carry right-wing sources 

was tenuous to say the least:  As the table shows: the BBC News at Six carried 

two US Republican sources – the same (not more) than those  appearing on 

Channel 4 News. It also carried one UKIP source – an identical number to those 

who appeared on the ITV bulletin.
34

 

 2012 

Source BBC News at Six ITV 6.30 Channel 4 

US Republican 2 (4.9%) 0 (0.0%) 2 (3.6%) 

UKIP 1 (2.4%) 1 (2.0%) 2 (1.0%) 

 

The figures in brackets are the proportion of total political sources for that 

programme, i.e. UKIP’s single appearance on the BBC News at Six equated to 

2.4% of the 41 total political appearances. The data here is too limited to 

extrapolate to any wider point, yet Professor Lewis nonetheless deployed these 

meagre statistics as a buttress for his wider conclusion that the BBC’s coverage 

favours the right. 

 

 

  

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 18 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

Conclusion 

These are charges of the utmost gravity, given that the BBC has relied on this 

Cardiff department to provide ‘impartial’ analyses of its news and current affairs 

output over a number of years, and Cardiff’s work has been central to its processes 

of internal review on at least two occasions. This paper shows that the academics 

have made basic data-gathering errors, seriously misrepresented some of their 

data and used it to reach inadequate and highly questionable conclusions. 

Elements of their approach also create doubts about the department’s neutrality, 

and seriously question the overall validity of its research procedures. The BBC 

Trustees have relied on this data to claim that the Corporation’s EU coverage 

properly complies with statutory requirements. They are wrong to have done so, 

and this raises grave doubts about their competence in meeting their regulatory 

obligations.  

  

http://www.civitas.org.uk/


Impartiality at the BBC? • 19 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

References 

 
 
 
1http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/editorial_standards/impartiality/breadth_opinion.ht

ml 

2 http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2013/breadth_opinion.html 

3 http://en.wikipedia.org/wiki/Stuart_Prebble 

4 http://www.news-watch.co.uk/?q=articles/2014/03/14/humphrys-%E2%80%98bbc-not-

sceptical-enough-eu%E2%80%99 

5 http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc-accused-ofpolitical-bias--on-the-right-

not-the-left-9129639.html 

6 https://theconversation.com/hard-evidence-how-biased-is-the-bbc-17028 

7 http://www.newstatesman.com/broadcast/2013/08/hard-evidence-how-biased-bbc 

8 http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-

9129608.html 

9 http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/17/bbc-leftwing-bias-non-existent-

myth 

10 

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/breadth_opinion/content_analy

sis.pdf 

11 Deacon et al (1999). Researching Communications. London: Hodder Headline Group. 

p.54 

12 Ibid. 

13 The correct way to sample, if only monitoring for 1.5 hours each edition of Today would 

be something such as: Monday, 6am-7.30am, Tuesday 6.30am-8am, Wednesday, 7am-

8.30am.  Thursday 7.30am-9am. Friday would overlap so 6am to 6.30am and 8am-9am. 

This means the full programme would be covered over the course of a week.  (An alternative 

would be staggering their process at quarter hour increments.) Cardiff needed to ensure that 

fixed structural elements of Today were not skewing their findings.   

14 An appendix to the Cardiff research explains that “the total amount of time one story 

appears throughout an entire programme was counted as one story. For a story to be 

counted as a separate news report the topic being covered had to be different”, whereas 

Newswatch codes each individual report as a distinct unit.  The number of individual EU 

reports as opposed to those combined into a single ‘story’ are not shown within the Cardiff 

data, and so the two methodologies are not directly comparable. 

15 http://www.newstatesman.com/broadcast/2013/08/hard-evidence-how-biased-bbc 

16 The Cardiff methodology differed to that commonly employed by Newswatch in that it 

recorded ‘sources’ who contributed to news items in terms of direct appearances and 

indirect references within the texts, whereas Newswatch focuses statistically on direct 

contributions, but carries out qualitative research on the full transcripts of each programme 

item. 

17 Wahl-Jorgensen, K. et al. 2013. Breadth of opinion in BBC output. Project Report, p.43 

http://www.civitas.org.uk/
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/editorial_standards/impartiality/breadth_opinion.html
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/editorial_standards/impartiality/breadth_opinion.html
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/press_releases/2013/breadth_opinion.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Stuart_Prebble
http://www.news-watch.co.uk/?q=articles/2014/03/14/humphrys-%E2%80%98bbc-not-sceptical-enough-eu%E2%80%99
http://www.news-watch.co.uk/?q=articles/2014/03/14/humphrys-%E2%80%98bbc-not-sceptical-enough-eu%E2%80%99
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc-accused-ofpolitical-bias--on-the-right-not-the-left-9129639.html
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/bbc-accused-ofpolitical-bias--on-the-right-not-the-left-9129639.html
https://theconversation.com/hard-evidence-how-biased-is-the-bbc-17028
http://www.newstatesman.com/broadcast/2013/08/hard-evidence-how-biased-bbc
http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-9129608.html
http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-9129608.html
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/17/bbc-leftwing-bias-non-existent-myth
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/17/bbc-leftwing-bias-non-existent-myth
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/breadth_opinion/content_analysis.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/breadth_opinion/content_analysis.pdf
http://www.newstatesman.com/broadcast/2013/08/hard-evidence-how-biased-bbc


Impartiality at the BBC? • 20 

 

 
 
 

 
www.civitas.org.uk 

 
18 Idem. 

19 Wahl-Jorgensen, K. et al. 2013. Breadth of opinion in BBC output. Project Report, p.49. 

The 5% figure is a Newswatch estimate based on a chart published by Cardiff with no 

accompanying data table. 

20 Ibid, p.45 

21 Ibid, p.17 

22 BBC, A BBC Trust Review of the breadth of opinion reflected in the BBC's output, July 

2013, p.45 

23 Ibid. 

24 Ibid. 

25 BBC, A BBC Trust Review of the breadth of opinion reflected in the BBC's output, July 

2013, p.47 

26 Ibid, p.21 

27 Ibid, p.26 

28 http://www.imdb.com/name/nm1590804/?ref_=fn_al_nm_1 

29 http://eurospheres.org/files/2010/06/UK.pdf 

30 http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-

right-9129608.html 

31 Wahl-Jorgensen, K. et al. 2013. Breadth of opinion in BBC output. Project Report, p.15 

32 Ibid, p.17 

33 http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-

right-9129608.html 

34 Wahl-Jorgensen, K. et al. 2013. Breadth of opinion in BBC output. Project Report, p83 

(The table here is adapted from the original, to show only those sources relevant to the 

points made by Professor Lewis) 

http://www.civitas.org.uk/
http://www.imdb.com/name/nm1590804/?ref_=fn_al_nm_1
http://eurospheres.org/files/2010/06/UK.pdf
http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-9129608.html
http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-9129608.html
http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-9129608.html
http://www.independent.co.uk/news/media/opinion/extract-how-the-bbc-leans-to-the-right-9129608.html

